February 07, 2012

Nasi Ayam Kak Senah a.k.a Nenek Cun Vs Donut Kentang



Haa, kali nie punya entry pasal masak-masak. Kali terakhir buat donut adalah 4-5 bulan sebelum. Ni percubaan kedua DONUT tapi pertama bagi PERASA donut kentang. Hoi jakun betul, orang laen dah beribu kali buat, kau baru 2 kali. Sebenarnya saya seorang yang ingin memaju industri kecil di Malaysia. Maka dengan itu harus lah membeli yang frozen food. ;-)

Sebenarnya, saya buat donut kentang ni sebab sangat canggung untuk memulangkan bekas makanan jiran. Cuti panjang yang lalu, jiran saya ada bagi nasi ayam yang sangat perghhh..sedap. Macam tau-tau je orang sebelah tak masak hari tu. Bukan ape, baru pulang beryak-yeh , penat tau jalan-jalan...memang bila sampai je umah, ade bau ayam goreng yang sangat wangi giler..rasa kalau tokei KFC bau pun, kompem dia franchise kan jiran sebelah punya resipi..hahaha...

Ini dia set Nasi Ayam Kak Senah a.k.a Nenek Cun 





So sebagai orang melayu, saya harus membalas juga dan seelok-eloknya yang saya masak sendiri. Harus la balas sebab esok lusa boleh dapat lagik makanan sedap! hehehe..tak-tak, kite sebenarnya kena la balas-membalas perkara yang baik especially dengan jiran, bukan kah itu dituntut dalam Islam. betul tak ?

Ini dia Donut Kentang saya

Abaikan bentuk yang saya sendiri tak tau macam mana nak kepal dan lenyek supaya nampak comel


 See ! Dah salut dengan gula tak nampak pon cepuk-cepuk tuh!


Alamak ! Ada pulak lekuk kak donut ni..takper itu dagu dia, saje nak bagi dia wajah..


Balasan untuk Kak Senah


Part yang paling best, bila anak sulung puji dan kata SEDAP! Ouhh dia ada kat sebelah saya ketika taip entry ni, dan kata Sedap sekali lagik! Konpius plak, donut ke or laptop ni yang sedap..hahaha..terima kasih adam kerana appreciate donut ibu..i'm so touching! ;-) ini baru donut, kalau lah saya buat kek 5 tingkat macam mana plak agaknya kekaguman adam terhadap ibu dia! sure dia sewa slot satu kolum kat suratkhabar untuk mendedikasi terima kasih untuk saya..:-)

Nak tau resipi donut kentang ni, sila google..thanks to my fav bloggers http://masakanmelly.blogspot.com/  sebab kerana melly saya pun nak cuba buat! so nak tau resipi, ada saya tulis kat bawah, selamat mencuba !

Resipi Donut Kentang

4 cawan tepung gandum
2 biji kentang direbus & lenyek
1 1/2 sudu besar marjerin
1 1/2 sudu kecil yis
1 biji telur
2 sudu besar susu tepung (terima kasih kepada naufal)
80 ml air suam (agak sendiri)

~ gaul semua bahan sehingga keadaan doh tidak melekat
~ biarkan selama 1 jam @ 40 minit
~ tumbuk-tumbuk doh supaya keluar angin
~beri 2 doh kecil untuk anak sebagai alat mainan masak-masak supaya keje anda tidak diganggu (Boleh skip sekiranya tidak mengalami masalah seperti saya )
~ bentukkan doh dan biarkan sekejap sehingga bentuk naik 2x ganda (tutup dengan plastik)
~ pastu gorenglah, jangan plak rebus..hahahaha

Kalau nak guna gula, kisar 2 sudu besar gula, tapi kalau nak coklat, masak coklat makanan beserta 2 sudu besar susu.


Siap ! 






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...